MEER - progressrock.cz







               

MEER jsou představitelé mimo šablony plující progresivní hudby, která si dokáže brát odkudkoli cokoli, aniž by tím výsledek ztrácel autentičnost. Dramatická koláž pop orchestrálních prog rockových masáží.

MEER začínali jako duo (Johanne Margrethe a Knut) známé pod názvem TED GLEN EXTENDED v Hamaru v Norsku v roce 2008 a od té doby se duo značně rozšířilo a stalo se dnes osmičlenným eklektickým kolektivem, jehož hudba je mixem orchestrální pop, klasické hudby a progresivního rocku. S jejich grandiózními smyčcovými aranžemi a polyfonními vokály má zvuk MEER daleko k minimalismu a plyne ve zdánlivě neustálém pohybu.

Po vydání svého bezejmenného EP v roce 2012 rozšířili sestavu na osm členů, kteří vyvinuli svůj hudební styl a změnili název projektu na MEER. Když se kapela proměnila v Meer, neměla žádné stylové cíle, když se pustila do nahrávání svého debutu. "Nikdy jsme neměli v úmyslu udělat prog album, ale dostali jsme odezvu od prog publika. Sám jsem progresivně zaměřen, takže to možná bylo nevyhnutelné," vysvětluje Stromstad. "Jako teenager jsem byl blázen do Pain Of Salvation – bylo to moje náboženství až do mých 20 let. Jsem také velkým fanouškem Opeth a Devina Townsenda."

S tak velkou sestavou bylo nevyhnutelné, aby si do materiálu MEER našly cestu různé styly a vlivy a vytvořily zvuk, který je eklektickým mixem orchestrálního popu, klasické hudby a progresivního rocku. Je to masivní zvuk složený z fantastických melodií a harmonií, nemluvě o několika překvapeních na cestě. Devadesát minut jízdy severně od Osla a na břehu jezera Mjosa leží město Hamar, kde šest z osmi členů Meer navštěvovalo stejnou střední školu. Za jejich záměr spustit a smíchat orchestrální pop, vážnou hudbu a progresivní rock, vydali své debutové eponymní album "Meer" v roce 2016 přes norský label Strømstans.

Před pěti lety se jejich eponymní debut jevil slibný, ale jen stěží vyvolal vlnu, takže kytaristu Eivinda Strømstada to sklíčilo. "Dostali jsme nějaké pozitivní ohlasy, ale album bylo po příjezdu opravdu mrtvé," přiznává nyní. Přesto Meer vytrvali, strávil čtyři roky vytvářením navazujícího The Playing House" a udrželi si všechny své členy. Je pozoruhodné, že od doby, kdy se Meer vyvinuli z Ted Glen Extended, který v roce 2008 založil Strømstad a zpěvák Johanne Kippersund Nesdal, se sestava Meer od roku 2012 nezměnila. Dne 19. srpna 2020 kapela oznámila, že podepsala smlouvu s vydavatelstvím Karisma Records.

Karisma ještě neoznámila datum vydání nového alba, které bude následovat po stejnojmenném albu MEER z roku 2016. Vydání bylo naplánováno na 29. ledna 2021 a Karisma Records prostřednictvím singlu "“Across The Ocean" převzatého z alba umožnilo nahlédnout do masivního zvuku složeného z fantastických melodií a harmonií, nemluvě o několika překvapeních podél způsobem, který můžeme očekávat od kapely. "Across The Ocean" je píseň o chtění jít ven. Píseň zapouzdřuje okamžik, kdy se rozhodnete vzdát se svých strachů a začít cestu, která vás může zavést na lepší místo. Co leží za zatáčkou? Na druhé straně moře? Píseň vznikla během útěku kapely v hlubokých lesích Hedmarku. Možná to je důvod, proč to působí trochu tajemně...

Dnešní sestavu tvoří Johanne Kippersund na vokálech, Knut Kippersund na vokálech, Eivind Strømstad na kytaru, Åsa Ree na housle, Ingvild Nordstoga Eide na violu, Ole Gjostol na klavír, Morten Strypet na basu a Mats Lillehaug na bicí, a to je to, co kapela museli říct o svém rozhodnutí připojit se ke Karisma Records: "Jsme naprosto nadšeni z podpisu smlouvy s Karisma Records! Na tomto albu jsme pracovali dlouhou dobu a jsme nadšeni, že se můžeme spojit s nahrávací společností s tolika znalostmi a vášní pro progresivní hudbu. Být součástí jejich skvělého seznamu umělců je pro nás ctí a nemůžeme být šťastnější".

Zpěváci kapely, Johanne a její mladší bratr Knut (bývalý norský finalista Eurovision Song Contest), jsou však více orientovaní na pop a klasický rock. Johanne také stojí v čele Paper Crown, zatímco rytmická sekce se přiklání k jazzu. S klasicky vyškoleným hráčem na klávesové nástroje, který vyrostl na gospelové hudbě, plus houslistou a hráčem na violu, Meer využívá eklektické talenty a vlivy. "Někdy je to docela zapeklité!" říká Strømstad o kolektivním psaní Meer. "Ale je to skvělé, když to funguje".

V souvislosti s vydáním alba "Playing House" se objevilo vysvětlení zpěvačky Johanne Kippersund, proč od vydání debutu trvalo norským MEER celých pět let, než pustili jeho následovníka do světa, a nezbylo, než jen souhlasně pokývat hlavou. Johanne uváděla, že osmičlenné skupině složené z preciznost milujících hudebníků prostě dost dlouho trvá, než poskládá produkt, za kterým každý jeden člen dokáže bez výhrad stát. Preciznost, dotaženost a vycizelování každého detailu totiž představuje jednu z hlavních vlastností obdivuhodně poskládané hudební kolekce, jejíž stylové zařazení není až tak jednoduché.

Jejich druhé album s názvem "Playing House" vyšlo v roce 2021 prostřednictvím labelu Karisma Records z Bergenu. Málokdy udělá kapela tak obrovský pozitivní pokrok mezi prvním a druhým albem jako Meer. Nahrávka "Playing House" umožnila MEER posunout svůj prog pop o krok dále v obou směrech! Nahrávalo se v Ocean Sound Recording a Tanken, s producentem Larsem Gärtnerem Fremmerlidem (EINAR STRAY ORCHESTRA). Přebalu se zhostily Helena Haglund a Simen Skar.

Druhé plnohodnotné album alternativního pop orchestru MEER bylo ve vinylové verzi v rekordním čase vyprodáno. Vzhledem k tomu, že fanoušci stále volali po LP, vydavatelství se rozhodlo vydat novou limitovanou edici vinylového re-pressu "Playing House", který se objevil v několika přehledech "Best of 2021". Přísně omezený na 500 kopií, re-press "Playing House" byl k dispozici jako Red Vinyl Double LP.

Vydání alba oslavili ve velkém stylu a odhalili při něm i video k písni "Beehive", které obsahuje animovanou sérii obrazů a natočila, sestříhala je a produkovala Beth Madeley. Je to úžasná animace, o které kapela řekla: Video "Beehive" natočila úžasná animátorka a ilustrátorka Beth Madeley. Dali jsme Beth plnou uměleckou svobodu, aby vytvořila svou vizuální interpretaci písně, a jsme ohromeni tím, s čím přišla". A kapela dodává: Skladba "Beehive" byla dlouho oblíbená na našich živých setech a líbí se nám, jak dopadla verze na albu. Je to smyslné, chaotické, silné a rozhodně jedna z našich nejtvrdších písní. Filmové smyčce, těžké kytary a arpeggiátové syntezátory vytvářejí sugestivní drive, se kterým si Johanne skvěle poradila. Často spolupracujeme při skládání jako kolektiv a pro "Beehive" vymyslel bubeník Mats úvodní klavírní riff a zbytek kapely k němu přidal nové party, háčky a texty na několika jamech a zkouškách. Jsme nadšeni, že se s vámi konečně můžeme podělit o tuto sílu!"

"Rádi se považujeme za klidný oceán, pod kterým se děje spousta věcí," říká Strømstad o hudbě kapely. Je to výstižný popis pro "Playing House", jehož bezprostřednost je v rozporu s významnou hloubkou, kterou ukazuje 11 skutečně vynikajících písní, což zase poskytuje kandidáta na první album roku. "Je opravdu snadné si to užít, pokud chcete jen poslouchat, ale velmi obohacující, pokud se chcete ponořit do hloubky a poslouchat všechny ty spleti," pokračuje Strømstad. Jako takový je "Playing House" poněkud vzdáleno od Meer počátků jako Ted Glen Extended, který se zaměřili na uvádění "jazzových coverů" a v roce 2012 vydali jediné EP ("Ted Glen Extended EP").

Podle jeho názoru je "Playing House" více "rockovější a moderněji znějící" než jeho předchůdce. "Na prvním albu jsme se snažili zachytit energii, kterou vytváříme na našich koncertech," vysvětluje. "Tentokrát jsme to udělali lépe a nahráli jsme rytmickou sekci živě ve studiu."

A tak pokud se v souvislosti s touto skupinou objevují ještě před prog rockem nálepky typu pop nebo orchestrální hudba, je třeba neleknout se a vyzkoušet na vlastní sluchovody. A hlavně se ničemu nedivit, otevřít své vnímání a chápat, že hudební styl je jen pomůcka pro recenzenty a posluchače, aby dokázali klasifikovat a kategorizovat. Jenže MEER jsou evidentně nepřátelé jakýchkoli škatulek a kategorií. Jsou to především hudebníci posedlí snahou vytvářet hutné zvukové koláže z co nejbarevnějších ústřižků a skládat tyto obrazy s geniálním citem pro vyváženost. A tak je třeba nakonec přiznat, že v těch vrstvách nacházíme nepřeberné množství využitých inspirací opravdu od popu, přes orchestrální klasiku, world music až k prog rocku a prvkům shoegaze.

Hlavní podíl na tom samozřejmě má bohaté nástrojové složení, kromě kytary, basy a bicích jsou zde mnohdy dominantně zastoupeny housle i viola, výrazný klavír a nepřeslechnutelné samply. Když ale píši dominantně, myslím tím nekompromisnost v tom, jak každý z těchto nástrojů dokáže v pravou chvíli přebírat hlavní úlohu stejně jako se stát harmonickou součástí rezonujícího souznění celku v pasážích, které odplouvají do oné zvukově masivní orchestrální oblasti. Ta je zřejmě tou nejsilnější devizou díky citlivě vrstveným strukturám, jež jsou napěchované melodiemi a vyváženým souzněním.

To platí i o vokálech, které jsou často polyfonní a samy o sobě plynou v hutných harmoniích. A tam, kde je použit jednohlas, vždy upoutá svou školeně čistou dikcí oprostěnou od nepatřičných manýrů. Především ženský vokál Johanne Kippersund je velmi specifický svou barvou i dramatickým frázováním, přesto plynoucí v ladných přirozených linkách. Je to zřejmě nejvýraznější prvek odkazující do popových oblastí, které jsou pro skupinu jen jakýmisi kulisami, za nimiž schovávají ony orchestrální aranže a místy až agresivní rockové výpady. Hudba je díky tomu neuvěřitelně barevná ve výrazech, proměnlivá v dominancích jednotlivých nástrojů, kdy síla smyčců či klavírní katarze dokážou být stejně dravé jako kytarové vyhrávky. Perfektní produkce a zvuková stránka pak skladbám dává neuvěřitelně plastické vyznění. Tóny a melodie jako by kolem vás tancovaly v dokonalé choreografii.

Je ironií, že poté, co zachytili tuto energii, byli Meer v době lockdownu omezeni v propagaci "Playing House". Dříve skupina vystupovala hlavně v Norsku, několikrát se odvážila do Švédska a Německa. "Až se ledy uvolní, chceme hrát na co nejvíce místech a pro co nejvíce lidí!" prohlásil kytarista. V říjnu 2022 se objevili na festivalu ProgPower Europe, a poté ještě na domácích koncertech 28. října 2022 na INNPULS a 5. listopadu 2022 na Haugaland Prog & Rockfestival. V červnu 2023 si kapela zahrála i před nejlepším publikem na Midsummer Prog Festival.

MEER nabízejí trochu jinou formu progresivní hudby, než na jakou jsou zvyklí především fanoušci rocku, díky rozsáhlému spektru výrazových prostředků tak balancují na hranicích mnoha stylů a zřejmě potřebují posluchače s hodně otevřeným vnímáním. Nic pro skalní fanoušky, libující si v pevně daném ranku. Ale jsou ideálním materiálem k výletu do mimostylových imaginací pro každého, kdo se nestydí hledat genialitu i v místech, které nejsou jeho domovským posluchačským územím.

Členové kapely:
Johanne Margrethe Kippersund Nesdal - Vocals
Knut Kippersund Nesdal - Vocals, Keyboards
Eivind Strømstad - Guitars, Mandolin, Keyboards, Programming, Backing Vocals
Åsa Ree - Violin, Percussion, Backing Vocals
Ingvild Nordstoga Eide - Viola, Backing Vocals
Ole Gjøstøl - Piano, Keyboards, Electric Organ, Glockenspiel, Programming, Backing Vocals
Morten Strypet - Bass, Backing Vocals
Mats Lillehaug - Drums, Percussion, Backing Vocals
Bývalí členové:


Johanne Margrethe Kippersund Nesdal
(Narozen 1989, Tangen, Norway)
Vocals


Johanne Margrethe Kippersund Nesdal je norská zpěvačka, která je známá z působení v kapelách Meer a Paper Crown. Žije ve městě Hamar, kde také pracuje v divadle Hamar Teater. Pracuje také jako manažerka festivalu ve společnosti Finnstadfest

Klub 27 - neboli Klubb 27 – je nový projekt Johanne Margrethe Kippersund Nesdal z Tangenu. V listopadu 2016 sama dosáhla magického věku a při té příležitosti by chtěla vzdát hold a interpretovat některé z velkých umělců, kterým nebylo sedmadvacet: Janis Joplin, Kurt Cobain, Jim Morrison, Jimi Hendrix a Amy. Koncert na Tangenrocku bude první ochutnávkou projektu, kde vystoupí Johanne Margrethe Kippersund Nesdal (zpěv), Eivind Stromstad (kytara) a Simen Wie (bass).

Norské duo z maloměstské čtvrti Paper Crown se spojilo již v roce 2018 a brzy našlo společnou řeč při hledání skladeb, které zastaví čas. Pečlivě vytvořené melodie kytaristy Ornulva Snortheima v kombinaci s oduševnělým vokálem Johanne Kippersund a srdečnými texty tvoří základ jejich současného severského popu s vintage nádechem.

Knut Kippersund Nesdal
(narozen ***, Norway)
Vocals, Keyboards


Knut je norský zpěvák a hráč na klávesové nástroje. Vystupuje také v muzikálech a hudebních revue nebo při klavírních sólových koncertech. V současné době je členem kapely Meer a pracuje v Solvguttene a Popsenteret.

Od roku 2021 studuje bezplatné magisterské studium na škole Norges musikkhogskole (Norská hudební škola) na níž již absolvoval obor Hudební výchova. Předtím navštěvoval střední školu Stange.

Eivind Strømstad
(narozen ***, Ilseng, Norway)
Guitars, Mandolin, Keyboards, Programming, Backing Vocals


Eivind Strømstad je norský hudebník a hráč na kytaru, klávesy a mandolinu. V současné době je členem kapely Meer. Pracuje rovněž jako zaměšstnanec v Hamar Teater.

V letech 2009 až 2016 studoval na škole University of Oslo. V současné době žije v Hamar.

Åsa Ree
(narozen ***, Norway)
Violin, Percussion, Backing Vocals


Åsa Ree je norská hudebnice a hráčka na housle. Je známá z působení v kapelách Einar Stray Orchestra, The Full Pupp Disharmonic Strings Quartet a v poslední době je členkou kapely Meer.

V roce 2016 působila také v projektu Fuggelbandet s některými členy Meer.

Ingvild Nordstoga Eide
(narozena ***, Norway)
Viola, Backing Vocals


Ingvild je norská hudebnicek a hráčka na housle. V současné době je členem kapely Meer. Působila také v kapele The Full Pupp Disharmonic Strings Quartet.

Ole Gjøstøl
(narozen ***, Adalsbruk, Norway)
Piano, Keyboards, Electric Organ, Glockenspiel, Programming, Backing Vocals


Ole je norský hudebník a hráč na piano, varhany a další klávesové nástroje. Žije v Ottestad. V současné době je členem kapely Meer, působil také v kapele Low-Fly Quintet.

Morten Strypet
(narozen ***, Folldal, Norway)
Bass, Backing Vocals


Morten je norský hudebník a hráč na basovou kytaru. Morten je kvalifikovaný lektor s magisterským titulem v oboru hudební didaktika a pracuje jako učitel a hudebník s basou jako hlavním nástrojem. V poslední době je znám jako člen kapely Meer, ale působil v mnoha dalších projektech jako GLO, Guren Hagen, Geirr Lystrup, Zeiner Philharmonic Orchestra a Hege Nielsen Quartet, dále v různých lokálních projektech se sbory, amatérským divadlem, revuemi a jako studiový hudebník. Podílel se také jako hudebník na Proysenspelet od roku 2012 do roku 2015 a v roce 2015 jako hudební režisér. Působí také v divadle Teater Innlandet.

Pracuje jako odborný asistent obce Hamar, pracoval také v Ridabu Skole.

Studoval na škole HIHM, později na škole Hogskolen i Hedmark (učitelská škola). Do vyšší střední školy chodil v Holmen a Tynset. Studoval rovněž na škole Folkehog v Toneheimu.

Mats Lillehaug
(narozen ***)
Drums, Percussion, Backing Vocals


Mats je norský hudebník a hráč na bicí a perkuze. V současné době je členem kapely Meer.

Studiové desky:
2021 Playing House
2016 Meer
2012 Ted Glen Extended (EP)
Ostatní nahrávky:



Skupina:
Eivind Stromstad - Electric & Acoustic Guitar, Baritone Guitar [Electric Baritone Guitar], 12-String Acoustic Guitar, Mandolin, Keyboards, Programmed, Backing Vocals
Johanne Margrethe Kippersund Nesdal - Lead Vocals
Knut Kippersund Nesdal - Lead Vocals, Keyboards
Åsa Ree - Violin, Percussion, Backing Vocals
Ole Gjostol - Grand Piano [Acoustic Grand Piano], Keyboards, Programmed, Electric Organ, Glockenspiel, Backing Vocals
Ingvild Nordstoga Eide - Viola, Backing Vocals
Morten Strypet - Electric Bass, Backing Vocals
Mats Lillehaug - Drums, Percussion, Backing Vocals
Hosté:
Lars Gärtner Fremmerlid - Percussion [Additional Percussion], Keyboards, Programmed, Backing Vocals
Diskografie Playing House
Vyšlo 29. ledna 2021, Karisma Records KAR207CD (Norway)
2LP 2021, Karisma Records KAR207LP

Seznam skladeb:
01. Picking Up the Pieces (6:15)
02. Beehive (4:37)
03. All at Sea (5:04)
04. Songs of Us (4:31)
05. Child (4:22)
06. You Were a Drum (3:25)
07. Honey (5:49)
08. Across the Ocean (4:43)
09. She Goes (4:16)
10. Where Do We Go from Here (4:53)
11. Lay It Down (6:44)
Total Time: (54:39)

Written, Performer: Meer
Producer: Eivind Stromstad, Lars Gärtner Fremmerlid
Recorded: Henning Vatne Svoren, Jakob Kippersund Nesdal, Lars Gärtner Fremmerlid
Recorded [Additional Recordings At Bua Studio]: Andreas Ulvo
Recorded [Additional Recordings At Dakkota Studio]: Ornulf Brun Snortheim
Recorded [Additional Recordings At Drivhuset]: Ole Gjostol
Recorded [Additional Recordings At Studio Stromstans]: Eivind Stromstad
Recorded [Additional Recordings At Tanken]: Lars Gärtner Fremmerlid
Mastered: Morgan Nicolaysen
Mixed By: Henning Vatne Svoren
Artwork: Helena Haglund, Simen Skari
Photography By [Photos By]: Jonas Jeremiassen Tomter

Skupina:
Johanne Margrethe Kippersund Nesdal - Vocals
Morten Strypet - Bass, Backing Vocals
Knut Kippersund Nesdal - Vocals
Eivind Stromstad - Electric & Acoustic Guitar, Keyboards
Åsa Ree - Violin
Ingvild Nordstoga Eide - Viola
Mats Lillehaug - Drums, Percussion, Backing Vocals
Ole Gjostol - Piano, Grand Piano, Upright Piano, Electric Piano, Celesta, Organ, Synthesizers, Backing Vocals
Hosté:
Frode Berntzen - Acoustic Guitar
Bjorn Nordstoga Eide - Double Bass
Eilert Kolberg - Double Bass
Jakob Kippersund Nesdal - Sounds [Ambient Sounds], Electronics
Anne Lill Ree - Flute
Frode Berntzen - 12-String Guitar [12-string Electric Guitar]
Hilde Marie Holsen - Trumpet
Maren Bjornstad - Violin
Sunniva Carmen Fossum - Violin
Eilif Guldvog Hartvedt - Vocals [The Papaya Choir]
Hakon Alexander Birkeland - Vocals [The Papaya Choir]
Jakob Kippersund Nesdal - Vocals [The Papaya Choir]
Vetle Westlie - Musician - Vocals [The Papaya Choir]
Siri Snortheim - Violoncello
Annette Skogheim Lillestu - Vocals [The Papaya Choir]
Diskografie Meer
Vyšlo 14. ledna 2016, Strømstans, STR1601 (Norway)
LP 2016, Strømstans, STR1602

Seznam skladeb:
01. Night by Day (5:17)
02. Solveig (4:24)
03. Shortcut to a Masterpiece (3:53)
04. Ghost (4:49)
05. Dover Beach (4:35)
06. Akrasia (2:03)
07. Grains of Sand (5:49)
08. I Surrender (4:15)
09. Sorry for the Kiss (3:14)
10. Valentina in the Sky (9:04)
Total Time: (47:23)

Recorded, Producer: Frode Berntzen
Arranged [All Music Is Arranged]: Eivind Stromstad
Arranged [All String & Wind Arrangements]: Ingvild Nordstoga Eide
Arranged [String & Wind Arrangements]: Åsa Ree, Ida Ellinor Syverinsen
Recorded [Grand Piano & Upright Piano Recorded]: Ole Gjostol
Mastered By: Chris Sansom
Mixed: Frode Berntzen, Meer
Photography [Photos], Artwork: Jonas Jeremiassen Tomter
Artwork [MEER Logo]: Johanne Margrethe Kippersund Nesdal, Eivind Stromstad

Skupina:
Johanne Margrethe Kippersund Nesdal, Knut Kippersund Nesdal - All Instruments
Hosté:
Diskografie Ted Glen Extended
EP, vyšlo 2012, Stromstans, STR1201

Seznam skladeb:
01. Cabin Pressure (4:51)
02. Wake (7:57)
03. Hello (6:17)
04. Peter (4:59)
05. Temporar (5:31)
Total Time: (29:35)








Meer 2013
Knut Kippersund Nesdal, Eivind Stromstad, Johanne Margrethe Kippersund Nesdal, Mats Fjeld Lillehaug, Morten Strypet


Fuggelbandet 2016 - Åsa Ree, Eivind Stromstad, Andrea Brennnodden Rosenlund, Morten Strypet











Oficiální stránky:
https://www.karismarecords.no/
https://meer.bandcamp.com/
https://karismarecords.indiemerch.com/




ProgressRock Nahoru
Made by 
©  4.11.2023 
Menu Poslední aktualizace: 4.11.2023
mbrezny@centrum.cz© 
...a vzkaz autorovi!©