King Crimson - Red / progressrock.cz

Album released in 5 October 1974, Islands, (UK)

Tracklist:
01. Red (6:20) (instrumental)
02. Fallen Angel (6:00)
03. One More Red Nightmare (7:07)
04. Providence (8:08)
05. Starless (12:18)
Total time: (39:26)

Album vyšlo 5. října 1974, Islands, Velká Británie

Seznam skladeb:
01. Rudá (6:20) (orchestrálka)
02. Padlý anděl (6:00)
03. Ještě jedna rudá noční můra (7:07)
04. Prozřetelnost (8:08)
05. Bezhvězná (12:18)
Total time: (39:26)


Zpět Třetí významná sestava King Crimson v letech 1972-1974 byla radikálně odlišná od předchozích dvou a z období "bezvládí" a je vůbec první bez saxofonu nebo dechových nástrojů, a také první, která přijala aktivní improvizaci jako hlavní hudební prvek. Jako první přišel do skupiny, v níž zůstal pouze samotný Robert Fripp, perkusionista Jamie Muir známý svými improvizacemi a spolupráci se Sunship a Derekem Baileyem. Klasickým bubeníkem King Crimson se stal Bill Bruford, který se rozhodl opustit komerčně úspěšné YES na vrcholu jejich rané kariéry, ještě před turné k albu "Close to the Edge" ve prospěch poměrně nestabilní a nepředvídatelné kariéry u King Crimson.

Poprvé se Fripp setkal s Billem Brufordem již v roce 1970, ale tehdy nebylo jisté, že by King Crimson mohli pokračovat. Z YES právě Richard Palmer-James v té době odešel Peter Banks a Frippovi bylo nabídnuto místo hlavního kytaristy (stal se jím pak Steve Howe), které Fripp odmítl a Bruford dál pokračoval jako bubeník Yes, ale půda pro jejich vzájemnou spolupráci již byla připravena. Na post baskytaristy a zpěváka získal Fripp již dříve osloveného Johna Wettona. Stejně jako Fripp pocházel John Wetton z oblasti Bournemouth a seznámili se na studiích. Jako poslední přišel houslista David Cross, hrající i na klávesy, relativně neznámý houslista, hrávající se zpěvákem P.J. Probym a folk-rockovou skupinou s názvem Ring, kterého Fripp poznal prostřednictvím práce pro hudební školy. Po Sinfieldově odchodu se novým textařem stal Wettonův kamarád Richard Palmer-James (bývalý kytarista Supertramp), který s kapelou nikdy na jevišti nevystoupil a své texty posílal poštou Wettonovi ze svého domu v Hamburku.

Skupina začala ve druhé polovině roku 1972 zkoušet a na podzim se vydala koncertovat s větším sklonem k improvizaci (a díky udivujícímu divokému muži na jevišti Jamie Muirovi) a ihned získává pro King Crimson i nějakou vzrušenější tiskovou odezvu. Počátkem následujícího roku nahrála a v březnu 1973 vydala album "Larks' Tongues in Aspic", zcela odlišné od předchozích desek. Další album, ale již bez Miura v sestavě, vyšlo v lednu 1974 pod názvem "Starless And Bible Black". Stylově navazuje na předchozí "Larks' Tongues in Aspic" s velkou mírou improvizace a metalovými riffy. V první polovině roku 1974 začala vzrůstat frustrace Davida Crosse, jehož akustické housle byly většinou přehlušeny rytmickou sekcí Wetton - Bruford, což jej nutilo se více soustředit na klávesy. Po evropském a americkém turné proto ze skupiny odešel, poslední koncert odehrál 1. července 1974 v newyorském Central Parku, což shodou okolností také bylo poslední živé vystoupení King Crimson na následujících sedm let.

I přesto zbylá trojice (Fripp, Wetton, Bruford) během června nahrála další album "Red" opět stylově navazující na předchozí dvě. Jako hosté zde byli pozvaní bývalí členové King Crimson, saxofonisté Ian McDonald a Mel Collins, a také hobojista Robin Miller a kornetista Mark Charig, kteří se podíleli na albech Lizard a Islands. Posledním hostujícím hudebníkem se stal David Cross, který skupinu nedlouho předtím opustil. Album bylo postaveno na úspěchu svého předchůdce, nejistý balancující improvizovaný materiál s uhánějícími metalovými riffy a písněmi, Na "Red" se projevila velká síla kapely, zejména v titulní skladbě, kytarové instrumentálce. Druhá strana obsahovala dvě delší skladby. První "Providence" je živá instrumentálka se zlověstnou náladou a efektivním využitím Crossových houslí v úvodu. Album pak končí sklabou "Starless", což je více než typický závěr, který byl reminiscencí dřívějších skladeb a končil mellotronovým crescendem. Ian McDonald a Mel Collins hráli oba na saxofon. Album "Red" je významné svým spojením elementů starých Crimson a nových. Album "Red" se ukázalo jako jedno z nejsilnějších a nejvíce konzistentních alb King Crimson. Album "Red" ale opět uzavírá jednu z vrtkavých kapitol kapely King Crimson.

POZN. Slova "bible black" použil velšský básník, autor a dramatik Dylan Thomas. V době, kdy psal, měly všechny walesské kaple a kostely, i mnoho waleských domácností, velköu v kůži vázanou Bibli ("Holy Bible"). Kůže byla obvykle černé barvy. Použití tohoto výrazu je pak přirovnáním barvy nebe k dokonalé černé barvě z těchto v kůži vázaných Biblích. Výraz lze překládat slovy biblická čerň, černočerná/temnočerná čerň nebo nejtemnější čerň.


Zpět Red
(Fripp)

(instrumental)
Zpět Rudá
(Fripp)

(instrumental)

Zpět Fallen Angel
(Fripp, Wetton, Palmer-James)

Tears of joy at the birth of a brother
Never alone from that time
Sixteen years through knife fights and danger
Strangely why his life not mine

West side skyline crying
Fallen angel dying
Risk a life to make a dime

Lifetimes spent on the streets of a city
Make us the people we are
Switchblade stings in one tenth of a moment
Better get back to the car

Snow white side streets of cold New York City
Stained with his blood it all went wrong
Sick and tired blue wicked and wild
God only knows for how long

Fallen angel
Fallen angel
West side skyline
Crying for an angel dying
Life expiring in the city
Fallen angel
Zpět Padlý anděl
(Fripp, Wetton, Palmer-James)

Slzy štěstí při bratrově narození
Od té doby už nikdy sám
Šestnáct let přes bitky s nožem a ohrožení
Je s podivem, proč jeho život není můj

Panoráma západní strany pláče
Padlý anděl umírá
Riskoval život kvůli pár centům

Životy strávené v ulicích města
Formují z nás lidi, jací jsme
Vystřelovací nůž bodne v okamžiku
Je lepší vrátit se do auta

Sněhobílé postranní ulice chladného New Yorku
Potřísněn jeho krví, všechno špatně dopadlo,
Nemocný a unaven, sklíčený, zlý a divoký
Pouze Bůh ví na jak dlouho

Padlý anděl
Padlý anděl
Panoráma západní strany
Pláče pro umírajícího anděla
Život ve městě uhasíná
Padlý anděl

Zpět One More Red Nightmare
(Fripp, Wetton)

Pan American nightmare
Ten thousand feet fun-fair
Convinved that I don't care
It's safe as houses I swear
I was just sitting musing
The virtues of cruising
When altitude dropping
My ears started popping
One more red nightmare

Sweat beginning to pour down
My neck as I turn round
I heard fortune shouting
Just get off of this outing
A farewell swan song
See you know how turbulence can be
The stewardess made me
One more red nightmare

Reality stirred me
My angel had heard me
The prayer had been answered
A reprieve has been granted
The dream was now broken
Thought rudely awoken
Really safe and sound
Asleep on the Greyhound
One more red nightmare
Zpět Ještě jedna rudá noční můra
(Fripp, Wetton)

Pan-americká noční můra
Příjemností v deseti tisíci stopách
Ubezpečuji se, že je mi to jedno
Je to bezpečné jako domy, přísahám
Pouze jsem seděl zadumán
Výhody cestování
Když nadmořská výška klesá
V uších mi začala burcovat
Ještě jedna rudá noční můra

Pot začíná stékat dolů
Můj krk, když se otáčím
Uslyšel jsem výkřiky štěstí
Třeba se dostavily z toho výletu
Poslední labutí píseň
Však víš, jaké turbulence mohou nastat
Letuška mě ubezpečuje, že jsme za vodou
Ještě jedna rudá noční můra

Skutečnost mě rozrušuje
Můj anděl mě vyslyšel
Modlitba byla vyslyšena
Milost byla poskytnuta
Sen byl nyní přerušen
Neurvale probuzené hloubání
Skutečné bezpečí a zvuk
Usínajícího Greyhounda
Ještě jedna rudá noční můra

Zpět Providence
(Cross, Fripp, Wetton, Bruford)

(instrumental)
Zpět Prozřetelnost
(Cross, Fripp, Wetton, Bruford)

(instrumental)

Zpět Starless
(Cross, Fripp, Wetton, Palmer-James)

Sundown dazzling day
Gold through my eyes
But my eyes turned within
Only see
Starless and bible black

Ice blue silver sky
Fades into grey
To a grey hope that oh years to be
Starless and bible black

Old friend charity
Cruel twisted smile
And the smile signals emptiness
For me
Starless and bible black
Zpět Bezhvězná
(Cross, Fripp, Wetton, Palmer-James)

Soumrak oslnivého dne
Zlato skrze mé oči
Ale mé oči se obrátily dovnitř
Vidí jenom
Nebe bez hvězd a nejtemnější čerň

Ledově modrostříbrná obloha
Přechází v šeď
Pro šedou naději, že nastanou léta
Nebe bez hvězd a nejtemnější čerň

Laskavost starého přítele
Krutý, zvrhlý úsměv
A ten úsměv značí prázdnotu
Pro mě
Nebe bez hvězd a nejtemnější čerň


Richard Palmer-James Zpět Desku nahrála sestava:
Robert Fripp - Guitars, Mellotron, Devices
Bill Bruford - Drums, Percussion
John Wetton - Bass, Vocals

Hosté:
David Cross - Violin (04)
Mark Charig - Cornet (02), Bass Cello (01)
Mel Collins - Soprano Saxophone (05)
Ian McDonald - Alto Saxophone (03,05)
Robin Miller - Oboe (02)
David Cross - Violin
William Bruford - Percussion [Percussives]

Producer: King Crimson
Engineer: George Chkiantz
Engineer [Assistant]: Rod Thear
Mastered: Pecko
Technician [Equipment]: Chris, Harvey, Peter Walmsley, Tex
Cover: John Kosh
Photography: Gered Mankowitz

ProgressRock Nahoru
Made by 
©  28.9.2015 
Menu Poslední aktualizace: 28.9.2015
mbrezny@centrum.cz© 
...a vzkaz autorovi!©